Olmak yada Olmamak


Bu güne kadar şirketiniz için sayısız analiz ve incelemeler yaptınız. Şirketiniz için en karlı alanları belirleyip en çok satılan ürünlerinize ağırlıklı önem verdiniz. Tüm bunları yaparken de satış rakamlarınızdan, crm ve websitenizden gelen istatistiklerden faydalandınız ve bu verilere göre sürekli yeni lokomatif ürün avında oldunuz. Belirli aralıklarla bazı ürünlerinizde yeni fırsatlar olduğunu gördünüz. Tüm bu çabalarınızın sonucunda başarı oranınız bir miktar daha arttı. Ancak aldığınız sonuçlara rağmen bir şeylerin hala eksik olduğunu söylesek ne dersiniz?

Yeni ürün ve fırsatları değerlendirirken yapılan en büyük hata birtakım analizler yapılırken şirketlerin birçoğunun aşırı derecede iç verilere odaklanmış olmasıdır. İç veriler madalyonun sadece bir tarafıdır ve tartışmasız en küçük ölçekli tarafıdır.  Amaç yeni ürünler yakalamak, işinizi büyütecek hamleler yapmak yada sizi rakiplerinizden bir adım öteye taşıyacak bir şeyler yapmaksa bu amaca rakiplerinizi ciddi şekilde analiz etmeden ulaşamazsınız. Başarının devamı içinse, yaptığınız çalışma sonucunda müşterilerinize en az rakiplerinizin sunduğu kadar özellik ve ayrıcalıklar sunuyor olmanız gerekmektedir.

Daha önce yaptığınız iç verilerin analizinden elden ettiğiniz sonuçları ve aldığınız kararları da rakip analizinden çıkan kararlarınıza eklediğinizde ancak ortalama bir fırsat değerlendirmesi yapmış olursunuz yada en azından “ben de varım” demiş olursunuz. “Ben de varım” diyebilmek için en düşük şart müşterilerinize rakipleriniz ile aynı yada benzer fırsatları sunuyor olmanızdır. Aslında buna “rekabet gücü” de denir.

Reklamlarını İzleyin

Rakiplerinizin internet ve video reklamlarını izleyin, ama izlemek için reklamların size bir şekilde sizi bulmasını beklemeyin. Rakip frimaların video reklamlarını bulmak için Youtube size yardımcı olacaktır. İnternet reklamları için ise rakibinizin websitesinden keywordler seçerek takibe başlayabilirsiniz. Yapmanız gereken bu keywordleri belirledikten sonra Google üzerinden arama yapmaktır. Böylece rakibinizin hangi dikeye odaklandığını yada hangi kelimelere odaklandığını tespit edebilirsiniz. Kelimelerin barındırdığı aranma hacimleri size bu kelime ile ulaşabileceğiniz kitle ve demografi hakkında bilgiler verecektir. Bu işlem için de Google Adwords Keyword Planner’dan faydalanabilirsiniz. Bu keywordler size işinizin ve sitenizin organik yapısını şekillendirmede de yardımcı olacaktır.

Bu analizi yaparken şu maddeleri göz önünde bulundurabilirsiniz :

  1. Rakibiniz hangi kelimeleri ve dikeyleri hedefliyor
  2. Bu kelimelerin aranma hacimleri neler?
  3. Rakiplerinizin kelimeleri ile sizin kelimeleriniz aynı mı? Aynı dikeyi mi hedefliyorsunuz?
  4. Aynı kelimeleri hedefleyen henüz bilmediğiniz rakipleriniz var mı?
  5. Rakibiniz belirli kelimelere bilerek fazla bütçe mi ayırıyor?
  6. Henüz keşfetmediğiniz ama rakibinizin kullandığı longtail keywordler var mı?

Linklerini izleyin

Çeşitli platformlarda rakiplerinizin ürünlerine verilen linkleri inceleyin. Bu linklerin hangi amaçla verildiğini tespit etmeye çalışın. Eğer kullanıcılar tarafından paylaşılan organik linklerse kullanıcıların bu linki neden paylaştığına odaklanın. Backlink ve seo amaçlı bir paylaşımsa rakibiniz bu siteyi seçmesini amacını bulmaya çalışın.

Kullanıcılar bir link birkaç nedenden paylaşabilir.

  1. Bir topluluğu ürünü yada markayı şikayet etmek
  2. Ürün hakkında bir topluluktan bilgi almak
  3. Bir ürün listesi içerisinden seçin yapmak için topluluğun fikrini almak

Yukarıdaki maddelere göre topluluğun paylaşılan link hakkında yorumlarını da değerlendirmeniz gerektiğini farketmişsinizdir. Kullanıcının linki paylaşma amacı ve topluluğun cevapları burada dikkat etmeniz gereken yerlerdir.

Sıralamalarını İzleyin

Rakiplerinizin arama motorlarında sıralamalarını izleyin. Daha önce yaptığınız analizden rakibinizin ücretli reklamlar için hangi kelimeleri hedeflediğini bulmuştunuz. Aynı kelimeleri kullanarak arama motoru sonuçlarında rakiplerinizin pozisyonunu görebilirsiniz. Bir kaç günde bir bu çalışmayı yapmanız yeterli olacaktır. Bu analiz sonucu elinize seo programınızda dikkate almanız gereken anahtar kelimeler geçecektir. Kelimeleri seçerken aranma hacimlerini göz önünde bulundurarak bazı kelimelere öncelik de verebilirsiniz.

 

Websitelerini Gezin

Belirli aralıklara rakibinizin websitesinde vakit geçirin. Yeni gelenler ve çok satanlar bölümleri varsa bu bölümlere ağırlık verebilirsiniz. Ürün sayfasına baktığınızda bir çok fikir edinebilirsiniz. Ürün tek resimle mi eklenmiş yoksa bir ürüne ait birden çok resim mi var? Kullanıcılar ürün hakkında şikayet yada yorum bırakmış mı? Aynı ürün sizde de var mı? Varsa ürün fiyatında rekabet halinde misiniz? Rakibinizin websitesinde vakit geçirmeniz bunlar gibi bir çok konuda fikir edinmenizi sağlayacaktır.

Sosyal Platformlarda Takip Edin

Tüm rakiplerinizi sosyal platformlarda takip edin. Rakipleriniz hakkında gelişmeleri müşterilerden çok daha fazla sizin biliyor olmanız gereklidir. Bu nedenle rakiplerinizin tüm sosyal medya hesaplarını takip edin. Paylaşımlarını okuyun ve paylaştıkları linklere tıklayıp linkin sizi nasıl bir sayfaya yönlendirdiğini inceleyin. Eğer özel olarak uğraşılmış bir landing sayfasına karşınıza çıkmışsa rakibiniz bu sayfadaki ürün ile ücretli reklamlar, seo çalışmaları ve kampanyalar da yapmıştır, bu ürün ile ilgili hemen diğer maddelerde bahsettiğimiz işlemleri yapmaya başlayın. Eğer bu normal bir ürün sayfası ise rakibinizin sosyal medyadaki diğer paylaşımlarını inceleyerek ne sıklıkla ürün paylaşımı yaptığını analiz edin. Paylaşımları, takipçi sayılarını, paylaşımlardaki görselleri inceleyerek rakibinizin sosyal medya stratejisi hakkında fikirler edinebilirsiniz.

Mail Bültenlerine Abone Olun

Rakipleriniz bir kampanya yada duyuru yapacaklarında çoğunlukla bunu ilk olarak mail yolu ile duyurmayı seçeceklerdir. Rakiplerinizin mail listelerine üye olup bu kampanyalardan kolay bir şekilde haberdar olabilirsiniz.

İz Bırakmayın

Yukarıda saydığımız tüm maddeleri yapmadan önce bu işe özel bir email adresi edinin. Bu email adresini herhangi bir ücretsiz email sağayısından alabilirsiniz ancak firma domaniniz uzantılı bir email adresini kullanmayın. Şirket çıkış iplerinizde reverse dns kayıtları varsa, bulunduğunuz ülkeye ait bir proxy servisini kullanabilirsiniz.

Yukarıdaki çalışmalara siz de iş modelinize göre eklemeler yapabilirsiniz. Bu çalışmalar size şunu sağlayacaktır “Rakibinizin rakibi olmak”

 


Etiketler : alışveriş sitesi e-ticaret eticaret rakip analizi

ilgili yazılar


Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


Email bültenimize kayıt olun!


Anasayfa Hakkımızda Firma Rehberi Firma Ekle Künye Blog İletişim
Sitemizdeki içeriklerin, resimlerin ve videoların izinli yada izinsiz kopyalanması yasaktır.
54.167.232.42 ip adresi ile bağlanıyorsunuz.